Thursday, March 24, 2011 | By: ~ AppLe BLosSoM ~

Burung Kasuari

Salam...

Petang tadi tengok National Geographic di TV1 tentang Burung Kasuari..
Tengok pun dah tengah-tengah program..tapi menarik juga...
Try google info mengenai binatang nie...

Burung Kasuari 

- burung yang mempunyai ukuran tubuh yang sangat besar dan tak mampu terbang
- burung kasuari dewasa mempunyai tinggi mencapai 170 cm, dan memiliki bulu berwarna hitam yang keras dan kaku


- terdapat 3 jenis kasuari; Kasuari Gelambir Tunggal (Casuarius unappendiculatus), Kasuari Gelambir Ganda (Casuarius casuarius), dan Kasuari Kerdil (Casuarius bennetti)
- mempunyai tanduk di atas kepala. Ia membantu burung ini sewaktu berjalan di dalam hutan yang lebat.
- mempunyai kaki yang sangat kuat dan berkuku tajam
- burung kasuari betina biasanya berukuran lebih besar dan berwarna terang daripada burung jantan.
- burung betina akan meninggalkan telur sebaik sahaja bertelur dan burung jantan akan eram telur termasuk jaga anak-anak bila dah menetas


- si ibu sering beranggapan anak-anak seperti pesaing kepada si ibu 
- burung ni sangat menghargai air walaupun air berlumpur.
- habitat berbentuk kawasan keluarga. Bermakna dalam satu-satu kawasan takkan ada 2 keluarga burung
- Jika kawasan diceroboh, si bapa akan panggil anak-anak dengan bunyi yang perlahan
- Bila dah selamat, si bapa akan kembangkan bulu dia jadikan macam khemah untuk anak-anak berlindung





sumber gambar : mr. google

6 comments:

Nieza said...

assalam rania apa habaq?..lama tak singgah sini..haha mcm2 ceta dok ada..cantik nengok kepala burung tu..tak pernah tgk dekat2 lagi ni.

suri solehah said...

salam..rania..best kan kalau dapat sebiji je telurnyapun cukup..sah tak habis seminggu hehe

ekmal said...

comel anak dia..hoho

RaNiA said...

nieza : w'salam nieza...sya sihat je...jgn dok dekat sgt ngan burung nie..ganas nie..nanti ditendangnya kita..

RaNiA said...

suri solehah : w'salam kak suri..mmg syok pun..tapi takut plak nak guna..besar sgt...hehehe

RaNiA said...

ekmal : tua la kan..comel jer...