Monday, November 14, 2011 | By: ~ AppLe BLosSoM ~

Petua Hilangkan Parut Jerawat Di Muka

Assalamualaikum..

Terjumpa petua di blog petualama untuk dikongsi bersama..

PETUA HILANGKAN PARUT JERAWAT DI MUKA



Petua 1 :
Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya dan bersihkan. Parut dan ambil air perahan. Sapu air tersebut pada muka yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insyaallah, kesannya memuaskan.

Petua 2 :
Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Campurkan dengan sedikit air dan sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.

Petua 3 :
Ambil 10 helai daun sireh muda. Bersihkan dan tumbuk hingga lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muda terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan selama lebih kurang setengah jam atau sehingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 2 kali seminggu.

Petua 4 :
Kisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air  secukupnya. Pupukkan adunan tersebut pada tempat tanda hitam bekas jerawat setiap hari atau setiap malam sebelum tidur.

Petua 5 :
Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Cuci dengan air suam keesokkan harinya.

Petua 6 :
Kisar timun dan tapis airnya. Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan selama setengah jam dan cuci dengan air suam.

Petua 7 :
Sebelum mandi, usapkan kulit pisang klutuk (batu) yang sudah matang ke kulit wajah. Biarkan selama sepuluh minit seperti memakai masker. Setelah itu bilas dengan air dan barulah mandi.

Petua 8 :
Lumatkan sebiji pinang tua dan campur dengan air mawar. Gunakan sebagai bedak sejuk setiap hari. Jangan makan makanan pedas dan berlemak.

2 comments:

Permata Ixora (Apie & Izua) said...

petua 5:wa pernah cuba petua nie, tp wa guna serbuk kayu manis campurkan ngan madu lebah asli.... mujarab... hilang kesan jerawat ngan parut lain pun hilang...kulit pun jd tegang...xyah pakai botok...tp kena amal tiap mlm...seblm tidur....

~ AppLe BLosSoM ~ said...

berkesan ek..wah..ni yg lagi semangat nak mencuba ni..;-)