Thursday, November 10, 2011 | By: ~ AppLe BLosSoM ~

Resipi Puding Marmar

Assalamualaikum...

Dah lama teringin nak makan puding ni..
Sejak-sejak tengok dalam majalah di rumah kawan hari tu..
Tapi bila tengok bahan-bahan dia, macam-macam la pulak nak..
Teringat mak pernah buat puding ni, so apa lagi, balik kampung hari tu terus godek laci cari resipi..
Jadi inilah hasilnya..post kat sini untuk simpanan hari tua..;p




PUDING MARMAR

Bahan-bahan :

1 paket agar-agar tali 
8 cawan air
2 cawan gula
2 biji telur
4 sudu besar tepung jagung
1 tin susu cair
1 sudu kecil esen vanila
sedikit garam
2 sudu besar marjerin / mentega
1/2 cawan serbuk koko (pakai serbuk milo lagi sedap kot)
sedikit air panas (untuk bancuh serbuk koko)

Cara-cara

1. Cairkan agar-agar bersama air dan gula.
2. Blend telur, tepung jagung, susu cair, esen vanila, garam.
3. Agar-agar dah larut, masukkan bahan yang di blend tadi.
4. Setelah sebati, tutup api.
5. Masukkan marjerin / mentega, kacau hingga larut .
5. Tapis adunan dan bahagi kepada 2 bahagian.
6. 1 bahagian campurkan serbuk koko yang dah dibancuh dalam air panas.
7. Tuang adunan ke dalam bekas berselang-seli.
8. Sejukkan, sedia untuk di makan.




* dah post melalui email 2 hari lepas..tapi baru pagi ni dapat email kata gagalkan dipostkan..silap alamat rupanya..hehehe..

4 comments:

Abg Stalker said...

sdpnya..:)ehem,lama x dtg cni jenguk rania.

RaNiA said...

utk tekak sendiri boleh la..;-)

oktant said...

Lama dah tak pekena puding marmar ni. Macam teringin la pulak. Hehe... ;)

RaNiA said...

nak bagi puding..dah habis..bagi resepi je la yek..hehehe