Wednesday, July 20, 2011 | By: ~ AppLe BLosSoM ~

Aku Atau Saya

Assalamualaikum..

Kadang-kadang rasa keliru, rasa serba salah..
Nak bahasa diri 'aku' ke 'saya' untuk blog ni..
Tujuan awal blog ni dibuat adalah sebagai tempat untuk mencoretkan apa-apa catatan tentang kehidupan seharian dan keadaan persekitaran semasa...
Kiranya macam tulis diari la..tapi diari maya..;-)

Dengan kawan-kawan pun tak pernah bahasakan diri 'aku'..
Selalunya akan biasakan diri sebagai 'kite' walaupun mereka bahasakan 'aku'...
Kecuali kalau marah sangat-sangat baru akan bahasa 'aku' (tapi jarang jugak sebut sebenarnya..)
Mungkin bagi sesetengah orang, berbahasa 'aku' dengan kawan-kawan benda biasa..
Menampakkan kemesraan dan ukuran 'kerapatan' hubungan persahabatan..

Kalau menggunakan 'saya' dalam blog, rasa macam sedang bercerita pada orang..
Sedangkan tujuan asalnya lain..
Bila menggunakan 'aku' terasa pulak macam agak kasar..
Tapi itulah bahasa panggilan yang biasa digunakan kalau kita tulis diari...



Mungkin untuk blog ni akan terus menggunakan 'aku' (tapi bernada lembut gitu..)
Ya..itulah kesimpulannya..aku akan bahasakan 'aku' untuk blog ni..
Tapi mungkin juga akan bahasakan 'saya' sekali-sekala..ikut keadaan...;-)


4 comments:

Miecyber said...

Elok guna ganti bahasa saya...Jalan selamat..

RaNiA said...

miecyber : terima kasih atas pendapat anda..

IDAZS said...

aku dan saya dua-dua pun boleh. kalau aku lebih kepada bermonolog kot :p

RaNiA said...

idazs : hehehe..terima kasih bagi pendapat..rasanya gitu la kan..;-)